Długość procesu sprzedaży nieruchomości zależy od wielu czynników – cena, lokalizacja, stan, pora roku, marketing i promocja itp. To proces wymagający dużego zaangażowania. Załączone zdjęcia prezentują jedną ze sprzedanych przez nas nieruchomości PREMIUM: nowoczesny, w pełni luksusowy dom w topowej podwarszawskiej lokalizacji.
Eklektyczny styl połączył elementy awangardowej nowoczesności z tradycyjnymi, naturalnymi elementami. Dach kryty gontem modrzewiowym dopełnił całości; sprawiał, że dom pięknie wtopił się w naturalne leśne otoczenie. Projekt domu został inspirowany architekturą skandynawską i klimatycznym designem loftów.






Wnętrza to duże przeszklone powierzchnie ścian i pomostów holów. Ponadto cegła, kamień i naturalne drewno – w najlepszym możliwym połączeniu. Przestrzeń i mnóstwo naturalnego światła.
Wszystko to brzmi naprawdę bajkowo i kusząco.
Co w takim razie sprawia, że transakcje w sektorze PREMIUM są szczególnie wymagające?
Na to pytanie odpowiemy na przykładzie historii sprzedaży powyższej nieruchomości.
Powód 1
Wyższa cena ze względu na wartość odtworzeniową
Tak zwana wartość odtworzeniowa nieruchomości często przewyższa aktualną wartość rynkową, oszacowaną np. przez biegłego rzeczoznawcę. Wartość odtworzeniowa to całościowy koszt inwestycji: wlicza się w niego wszystko, od ceny zakupionego gruntu po ostatni element armatury łazienkowej, ostatnią puszkę farby, którą pomalowano ogrodzenie.
Im więcej zainwestowano w jakość wybudowania i wykończenia wnętrz, tym trudniej tę inwestycję odzyskać.
Rzeczoznawca oszacuje przede wszystkim wartość gruntu i “murów”, nie uwzględni kosztownej terakoty sprowadzonej z końca świata lub ceny najdroższej z możliwych farb jakie pokryły elewację.
Uwzględniając powyższe, ustalenie ceny ofertowej, pozwalającej na pozyskanie kupującego w określonym czasie bywa sporym wyzwaniem. To znalezienie wspólnego mianownika dla dwóch różnych rzeczywistości: oczekiwań sprzedającego i kupującego. Zwłaszcza kiedy mówimy o obecnej, bardzo specyficznej sytuacji rynkowej.
Powód 2
Niezwykłe wnętrze z drugą stroną medalu
Unikatowy projekt zawsze zachwyca. Pobudza wyobraźnię, ciekawi i zachęca do odwiedzin „na żywo”. Okazuje się jednak, że im większa innowacja, tym mniej liczna grupa potencjalnych nabywców. W tym przypadku jedną z powtarzanych obiekcji było to, czy w tak „odsłoniętym domu” można mieć poczucie prywatności.
Imponującej wielkości szklane powierzchnie stanowiły równocześnie atut i utrudnienie sprzedaży. Podobnie było z innymi rozwiązaniami: w całości szklana konstrukcja korytarza na piętrze sprawiała niezwykłe wrażenie, że „unosimy się” w powietrzu, nad salonem. Tą szklaną galerią podróżuje się wprost do sypialni. Odczucia są bardzo subiektywne, potrzeba czasu aby je oswoić.
Powód 3
Specjalnie skonstruowana umowa
Transakcje opiewające na duże kwoty często opierają się o niestandardowe formy finansowania. Klienci oczekują dodatkowych zabezpieczeń formalno – prawnych, co wymaga sporządzenia odpowiednich umów, płatności depozytowych i innych.
Powód 4
Cicha sprzedaż
Bywa, że istotną potrzebą klientów na rynku PREMIUM jest pełna dyskrecja. Trafiają do nas zlecenia tzw. „cichej sprzedaży”. Potrzebę tę mogą dyktować zarówno względy osobiste jak i majątkowe.
Cicha sprzedaż wyłącza możliwość promowania nieruchomości w domenie publicznej. Możemy opierać się wyłącznie na naszej bazie klientów, która w oczywisty sposób ma swoje granice. Granic z pewnością nie ma Internet. Wyłączenie tego medium to duże wyzwanie w zakresie poszukiwania potencjalnego nabywcy nieruchomości.
Podsumowanie
Wszystko to sprawia, że proces sprzedaży nieruchomości PREMIUM wymaga szczególnego zaangażowania, doświadczenia i kompetencji. Sprzedaż lub zakup nieruchomości często generuje niezwykle dużo emocji. Praca pośrednika to nie jest „bezoosobowy handel”. Wykazanie się empatią, wyczuciem i dyplomacją to umiejętności konieczne w naszej profesji. Dlatego odniesiony sukces cieszy szczególnie i zachęca do tego, aby stale doskonalić się i służyć Wam jak najlepiej.
Autor: Katarzyna Bromirska
Licencjonowany pośrednik, od 2008 r. w branży nieruchomościowej